torsdag 1 augusti 2013

Så rätt men ändå så fel



Storebror har länge önskat sig en rosa klänning. Jag tror att det är mycket klänningar och mycket rosa på förskolan och han ser att man får extra uppmärksamhet och beröm för kläderna om man har dessa attribut. Jag blir så trött på att tjejerna ska vara så utpräglat tjejiga och få kommentarer om sitt utseende redan när de är fyra år. Men det är en helt annan diskussion (som jag i och för sig skulle kunna skriva kilometerlånga texter om).

Hursomhelst. Klart grabben ska ha en klänning om det är det han vill. Tillsammans gick vi noga igenom hur den skulle se ut. "Som Hildas", var första önskemålet. Därifrån kom vi fram till en enfärgad rosa klänning med korta ärmar och gröna muddar. Brist på både sömn, tid och mycket annat har gjort att projektet dragit ut på tiden onödigt länge men nu är klänningen äntligen klar. Så som sonen tjatat om detta kände jag mig ganska säker på ett varmt mottagande. Men icke. Klänningen var för lång. Ärmarna var för långa. Det var inte sååå den skulle se ut... Innan han ens provat den. Suck, nu lägger jag ner sömnaden till storebror ett tag. Det går helt enkelt inte att lyckas.

Lillebror kan lägligt nog inte protestera än... :)

3 kommentarer:

HönaPöna sa...

tänk... just det där talar jag med mina kollegor ofta om, det är en sak att barnen uppmärksammar varandras kläder, men vi som pedagoger ska vara goda föredömen i att ge barnen uppmärksamhet och beröm för allt annat som de kan, är bra på med mera...!
Jag håller med dej... klart han ska ha en klänning!

Emilia sa...

Fin! Typiskt att den inte blev just som han tänkt sig, men han kanske ångrar sig om ett tag - efter två månader var min son redo att använda pippitröjan som det tagit jättelång tid för mig att sticka, men innan dess... ;)

Jennie sa...

HönaPöna: ja, det är synd när pedagoger och andra föräldrar tjuter "åh vad fin du är!!" så fort en tjej har klänning på sig. Det förstärker skillnaderna mellan könen och lägger för mycket värdering i utseende istället för personliga egenskaper tycker jag. Men det är svårt, det sitter så djupt rotat i oss att ge komplimanger för utseendet... Det är något som vi måste träna på.

Och i övrigt så spelar det inte så stor roll om han vill ha klänningen på sig eller inte. Han är mycket bestämd med alla sina kläder och jag tänker inte tvinga honom att ha på sig något han inte gillar, oavsett om jag sytt eller köpt plagget.