fredag 18 december 2009

Varmt om händerna

Ett tag var jag helt såld på att sticka handledsvärmare av olika slag. Det finns inget bättre om man är frusen om händerna (om man inte tar på sig hela vantar då, men de är så opraktiska att ha inomhus! :))

Här visar jag några, det kommer fler bilder sen... jag hittade nämligen en hel hög färdiga, oanvända värmare när jag var och grävde i ett skåp i hobbyrummet igår!

De här är gjorda av merinoull, jag minns dock inte vilket garn jag använde... Mönstret finns i boken Pulsvärmare - en inspirationsbok av Birgitta Adolfsson. Det är bara räta och aviga maskor som bildar det vackra mönstret!


Garn och mönster till de här värmarna med krumelurer kommer från Helylle. Garnet är randigt från början, så man behöver inte byta färg...

De här är gjorda av marinblå (de ser nästan svarta ut på bilden) merinoull med instickade vita pärlor och en påsydd spets. Eftersom spetsen inte är elastisk så har jag lämnat ett litet sprund öppet på baksidan så att man ska få på mudden på handen. Modellen har jag hittat på själv.

Till handledsvärmare använder jag mest garnet Lanett från Sandnes garn. Det är mjukt och skönt och lagom tjockt. Det är dock inte alltid jag hittar de färger jag vill och då får jag leta annat garn. Därför är jag inte säker på garnen i de här muddarna.

Inga kommentarer: