fredag 10 september 2010

Hatobjekt blev favvo?



Det började med att jag skulle sy en dregglis till en liten nykomling i bekantskapskretsen. Jag tog av ett velourtyg som jag egentligen avskyr sedan jag började sy ett par byxor i det som blev totalt misslyckade. Men det är ju egentligen inget fel på själva tyget. Gillade dregglisen så mycket att jag sydde en mössa till min egen trollunge i samma tyg. Och vad är väl en mössa utan ett matchande dregglis/halsduk? Så då fick jag sy en dregglis till....

Mönstret till mössan kommer från Allt om handarbete nr 3/2009, samma tidning som byxorna i förra inlägget. Jag blev varnad för att mössmönstret var lite konstigt. Bl a så ska det finnas utrymme för en uppvikt kant nederst, vilket skulle göra mössan alldeles för liten. Men eftersom jag sydde den i velour blir det bättre utan uppvik tycker jag. Och då funkar mönstret som det är. I övre delen av mössan är det lite för mycket tyg tror jag. Om jag syr fler ska jag nog sy in den lite just där. Jag har för övrigt inte riktigt kunnat se hur den sitter på för den åker av fortare än kvickt när jag försöker prova den....

Tyget är förresten köpt från Sydrömmar men säljs också hos t ex Ohlssons. På insidan har jag använt limegrönt muddtyg från Stoff & stil.

2 kommentarer:

sorkmor sa...

vilka fina, och sockorna i ett annat inlägg var ju för härliga :)

Slow-Eva sa...

Fina!
Du gör mycket fint :) Jag kommer gärna tillbaka och kollar efter mer snyggt!