tisdag 23 februari 2010

Gå-bort-presenter, eller att använda upp tygrester...


Läste Makrills inlägg om överfyllda tygskåp och mer tyg på väg in och fick lite panik. Samma situation råder här! Gav bort ett tyg till en pysselkompis, började klippa vilt i ett annat. Innan jag hade tänkt efter hade jag sytt tre likadana dregglisar av Nattåget. Blev helt hänförd av hur bra det passade med den orangea velouren som blev över när jag sytt byxor. En blir till lillkillen, de andra två kan ju vara bra till hastigt påkomna gå-bort-presenter.

Imorgon ska vi hem till en liten tjej i samma ålder som min son (8 månader), och jag vill ha just en hemsydd liten present med till henne. Men hon är nog ingen brun/orange tjej. Tyckte att det lila uggletyget skulle passa bättre och sydde en mössa. Men den såg ganska liten ut... Så jag sydde en till, större. Den blev ganska stor. Funderar på om jag ska ta med båda så får mamman välja den som passar bäst.

Idén till hur jag ska sy mössan fick jag förresten från Blomma åker vagn. Tidigare har jag bara sytt mössorna helt avlånga och vänt dem, nu provade jag att klippa flikar i topparna. Resultatet blev en lite rundare form, jättebra!

1 kommentar:

Fröken Fräken sa...

Fina mössor och dregglisar! Sådana vill jag också sy. NU! Om bara inte lilltösen sov i knät på mig just nu så...