söndag 21 februari 2010

Gulgrön röra


Mina favvo-färger till barnkläder är grönt och gult (och orange och brunt, förstås...)! Så härligt färgglatt och könsneutralt! Nu insåg jag att jag hade många tyger som jag behövde göra slut på, och vad är väl effektivare än att sy flera plagg som man kan använda samma tråd till på en gång? Då slipper man byta tråd och ställa om overlockmaskinen så många gånger. En matchande garderob får man på köpet.

Jag körde alltså ett gul/grönt race och här är resultatet!


Från vänster:

Gröna velourbyxor. Mönster ursprungligen från Ottobre, men modifierat lite här och där.

En velourtröja med raglanärmar. Eftersom lillpysen är ganska långsmal i formen så tar jag in vidden på de flesta kläder. Här tog jag dock i lite för mycket. Velour är ju inte lika elastiskt som trikåtyger. Den blev nog lite för trång. Lillen skrek i alla fall högt när jag försökte krångla på tröjan på honom... Mönstret har jag bytt mig till från Pumla. Tack! :) Nästa gång ska jag följa det också... :)

Body med nattåg. Mönster - samma som vanligt - från Ottobre.


Dregglis med nattgåt och randig velour. "Eget" mönster - kopierat från en köpt dregglis. :)

Mössa. Eget mönster, vändsydd.


Samtliga tyger; velour, trikå och mudd är från Jofotex.

5 kommentarer:

Ingrid sa...

Härligt med våriga grön-gula färger! Håller med om att det bästa är att sy i könsneutrala tyger. Men ibland är det även kul att sy något i cerise... Man är ju inte direkt konsekvent ;)

Husfrun på landet sa...

Det blev ju jättesnyggt alltihopa :) Kul att matcha, samtidigt är det ju användbart var för sig också :)

Anonym sa...

Häftiga färger ihop. Tycker heller inte om när man kategoriserar killkläder och tjejkläder. /petra.h

Maria sa...

Mycket härliga plagg!
jag har städat fram en del trikåtyg idag, så jag ska kolla om jag hittar något enkelt byxmönster så att jag kan fixa några mjukisar till dottern...

Husfrun på landet sa...

tygbudget? hihi, vad menar du? den spräcker jag gång på gång så jag har gett upp nu :D Var på syfestivalen i helgen, jippie yey vad mycket fina trikåtyger jag kom hem med.