tisdag 9 mars 2010

Nyckelpigor

Så blev det äntligen lite tid och ork över till att sy! Den här gången testade jag en ny modell på body. Tycker i och för sig att modellen från Ottobre med omlottöppningen som jag brukar göra funkar jättebra men det är ju kul om inte alla kläder ser likadana ut också. Den här har knäppning på ena axeln istället. Jag gillade också att ärmarna bara är fållade istället för kantband som är så svåra att "köra över" med overlocken när man syr ihop ärmarna. Här blev det slätt och fint. Även detta mönster är från Ottobre (1/2006).


Hade först tänkt sätta orangea kantband (förstås), men ändrade mig sedan till röda. Jag hade så mycket av det röda tyget att jag passade på att göra ett par matchande muddbyxor också. Sonens garderob är annars lite svårmatchad just nu. Det är ränder på längden och tvären och en massa mönster. Men väldigt lite enfärgat.


När det var klart kunde jag inte låta bli att sy dit ett par nyckelpigor, som jag blev ägare till häromdagen, för att matcha favoritleksaken. Favorit för både lillen och mig. Jag fasar för den dagen då han bara vill ha hemska rymdskepp och superhjältar i plast. Gamla kära Brio har så mycket mer känsla!

Det röda tyget som jag använt till byxorna och kantbanden på bodyn kommer från Stoff och stil, liksom tygmärkena. Det randiga trikåtyget är från Gittes. Tryckknappar från Bibbis textil.

6 kommentarer:

Husfrun på landet sa...

Åh det randiga gillade jag :)

Pyssellycka sa...

Ser superfräscht ut! Mycket snyggt med det röda kantbndet!

Maria sa...

Så fint! Och gulligt med nyckelpigorna...

Fröken Fräken sa...

Vilka fina kläder!
Känner igen det där med svårmatchad garderob. Tycker alltid vi har några plagg som är fina, men som sällan används eftersom inget som passar till.

Unknown sa...

Men hjälp vilken fin blogg du har och vilka fina kläder och grejer du gör!! Jag blir superinspirerad!! Beställde genast tyger =) JAg kanske oxå ska börja titta in möster. Syr alltid på känsla med en halvtaskig symaskin. Men roligt är det. Såå glad jag upptäckte din sida. KRam på dig

Jennie sa...

Tack för era fina kommentarer! Jag blir så otroligt glad över att kunna inspirera någon annan!! Men att sy utan mönster låter avancerat... undrar vem som kan inspirera vem här? :)
Kram!