måndag 5 april 2010

Små gröna... elefanter


Jag älskade det röda elefanttyget som Stoff och stil hade för ett par år sen! Men tröjan jag sydde till lillen var ett av mina allra första verk på overlockmaskinen och den ser, ärligt talat, för j-lig ut. Den är lagom i storleken nu, men jag kommer nog aldrig att sätta den på honom. Av det elefanttyg jag hade kvar sydde jag en body som jag gav bort. Med andra ord har jag inga plagg till lillkillen som går att använda i det fina tyget. Blev då extra glad när Stoff och stil hade med tyget i sin katalog i år också, om än i en annan färg! Det röda fick jag med i muddarna och kantbanden istället. Mönstret till bodyn är det som jag brukar använda (Ottobre nr 5/2006), men jag har satt muddar i ärmsluten istället för kantband för att markera det röda lite mer. Och resultatet är betydligt mycket bättre än de tidigare elefantplaggen. Det är ju skönt att veta att man utvecklats under det gångna året i alla fall!

7 kommentarer:

Bustråden sa...

Vad fin den blev!
Hur tycker du modellen på bodyn är, storlekarna, bred eller smal, lång eller kort?

Jennie sa...

Tack! :)
Just den här bodyn tycker jag är väldigt bra i storleken, dvs motsvarar hur storlekarna är när man köper kläder. Ottobres modeller är ju annars så väldigt breda och korta, men denna sitter perfekt (i alla fall på mitt barn)! Det är nog därför den blivit min favorit.

Ingrid sa...

Jättefin! Jag tycker elefanterna från Stoff och Stil är alldeles perfekta i bodies och då framför allt detta mönster som jag tycker är lite smalare (= helt lagom!) än andra mönster på body som jag använt!

Håller med om det där med utvecklingen. Jag skäms nästan över mina första tröjor och byxor som jag sydde... Men de har tjänat sitt syfte :)

JuMel sa...

Vad fin den är! Håller med om att elefanterna är fina, trots att jag faktiskt inte köpt några själv ännu. Jo, visst utvecklas man, det inser jag oxå när jag ser på en del de första tröjorna jag sytt...Inte så att de inte går att använda men de blir bra mycket finare numera iaf:)

Fröken Fräken sa...

Bodyn är jättefin! Jag tänkte också fråga vad du tycker om modellen, men det har du ju redan svarat på. Jag har sytt efter samma mönster och tycker att benhålen var för små och liksom satt för långt ner till min tjej.

Hur upplever du axlarna? Jag har svårt att få till dem så att de inte ser ut att ha axelvaddar om du förstår hur jag menar. :)

Jennie sa...

Jo, fröken fräken, nu när jag tänker på det så förstår jag vad du menar med att benhålen sitter lite långt ner. Men vi använder tygblöja så det är perfekt med lite extra plats där! :) Har dock inte upplevt öppningen som för trång. Har dock fått lite puffärm också, men försöker dels att inte sträcka på kantbandet för mycket så att det drar ihop sig och dels att inte töja ut axelpartierna för mycket när man lägger dem omlott. Ibland "når" kanterna inte riktigt ner till markeringarna så att säga. Förstår du hur jag menar??

Pyssellycka sa...

Mums, vad fin den blev! Ja, att man har utvecklats märks väl, kläderna jag sydde till O för tre år sedan är inte vidare roliga att ta fram nu... Hu.