söndag 27 februari 2011

Lite större sjal

Sjalen jag började virka på i höstas är äntligen klar! Egentligen gick det relativt snabbt att virka den och eftersom jag började uppe på det breda partiet och virkade nedåt så att varje varv blev kortare så gick det ju så att säga lättare och lättare. Men vid två tillfällen blev jag tvungen att komplettera med mer garn. Vid det sista tillfället för att virka de tre nedersta raderna... Och det är egentligen det som tagit mest tid - att ta mig iväg till garnaffären. Hela projektet gick ju ut på att göra mig av med det sista i den här färgen. Är rejält trött på den eftersom jag stickat så mycket i just den tidigare (här, här och här, för den som vill se). Men nu sitter jag alltså med nästan ett helt nystan kvar i alla fall.


8 kommentarer:

Husfrun på landet sa...

Otroooligt vacker!

retrostuff sa...

Mmm... jag älskar den, både färgen och sjalen! Supersnygg!

Ingrid sa...

Toksnygg!! Färgen är underbart läcker - man får vårkänslor tycker jag. Jag är så imponerad av dina fina garnprojekt. Älskar stickat och virkat men orkar sällan ge mig på några större projekt själv. Tur jag har en mamma som gärna stickar till mig och barnen ;)

Emilia sa...

Jättefin - gillar färgen ;)

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

En riktig vårsjal och det behöver vi nu!

Pyssellycka sa...

Den är helt underbar, vilket jobb!

sorkmor sa...

Vilken vacker sjal, du är så duktig :)

Jennie sa...

Det är flera som undrat över mönstret till sjalen, så det kommer här (på ett ungefär):
1. Lägg upp luftmaskor så att du får sjalen så bred som du vill ha den på det bredaste stället (överst).
2. Nästa varv: 1 stolpe, 2 lm, 1 stolpe i samma maska, 2 lm. Upprepa.
3. Nästa varv: 8 stolpar i lm-bågen mellan stolarna. Hoppa över nästa lm-båg.
4. Upprepa de två ovanstående varven.

Jag minskade på vartannat varv in en stolpgrupp. Vill man kan man säkert minska på varje varv och få en kortare och tvärare sjal.