söndag 8 augusti 2010

Boll?


Svägerskan har lagt ut ett mönster på en virkad boll på sin blogg. Sist vi träffades rådde det viss dragkamp om originalbollen mellan hennes vovve och min lillkille. Så naturligtvis skulle jag virka en egen till sonen (klart grabben ska ha en boll!), nu när jag kommit igång med att virka och allt. Jag gjorde dock en miss. Enligt mönstret skulle man vända "avigsidan" av rutorna utåt. Det gjorde inte jag för jag tyckte framsidan var så fin! :) Resultatet blev en inte helt rund boll, utan små "toppar" som sticker upp. Som 12 små bröstvårtor ungefär.... Men om man försöker att inte göra den associationen så blev det en lite rolig effekt med "knopparna".

12 kommentarer:

Pyssel och Trams sa...

Den blev ju jättefin!=) Och som det ser ut på bilden så har du gjort helt rätt, du har vänt avigsidan utåt..
Ps. min boll blev också lite "toppig", men det gav med sig ganska snabbt..=D

Jennie sa...

Vad säger du, gjorde jag rätt ändå? Haha, jag som trodde jag gjort fel med flit.... jaja, jag är ju inte så van virkare än!

Pyssel och Trams sa...

Haha! Nu blev jag så osäker så jag fick lov att kolla upp hur det egentligen är.. Jag har ju liksom lärt mig själv så jag har inte heller nån större koll!=D
Men du har nog faktiskt rätt, det verkar som att det jag ser som baksida faktiskt är framsida! Haha!
Jag brukar oftast göra tvärtom när jag virkar bakverk eller amigurumisar eftersom jag inte gillar när det blir sådär randigt..
Så nu har jag lärt mig nåt nytt iaf!=D

Jennie sa...

Haha, nu är jag totalt förvirrad! Har tänkt att framsidan är det som är uppåt och som man ser när man virkar...?

Pyssel och Trams sa...

Haha! Jo, men det beror på hur man håller virkningen när man virkar. Jag har insett att jag har ändrat utan att jag själv insett det, och då blir framsidan plötsligt baksidan...så att säga..
Nä..nu blev det bara ännu mer förvirrande tror jag... Haha!=D

Pyssellycka sa...

Ha ha, fram- eller baksida... jättefin oavsett vad det är :-)!

Moi! sa...

gullig boll

h/saltaste bönan sa...

wow, ser ut som en sköldpadda i färgerna. sån måste jag också testa att göra. superfin!

h/saltaste bönan sa...

Nu håller jag på. Min blir också toppig, men det är nog för att jag virkat ganska hårt - men jag gillar'n så!! (Gillar dina färger så mycket att jag kopierar dig stenhårt).

Jennie sa...

Saltaste bönan>> kopiera på du, det är ju bara roligt att du gillar mina färger!! Ska bli kul att se resultatet! :)

h/saltaste bönan sa...

Nu är den färdig. Total rip-off...

Jennie sa...

saltaste bönan: bara kul att du gillade min färgkombo! :)