lördag 12 juni 2010

Stjärnspäckat


Mera retro! Nu i form av en Gynther*-skjorta sydd av ett gammalt påslakan. Jag har länge tänkt använda det fina tyget som inte alls känns slitet, och även lusten att prova mönstret har funnits länge. Det är ju så många bloggare som gjort så fantastiskt fina små skjortor och blusar av det!

Mönstret förlängde jag lite i kroppen och kortade av ganska mycket i ärmarna. Vi får se hur den till slut sitter. Modellen sover nu, så jag har inte kunnat provat än.

Jag hade först tänkt sätta mörklila kantband, men ärligt talat.... det såg ut som en trollkarlsdräkt. Så det fick bli vita. Lite somrigt och väldigt opraktiskt till små barn!


*Elsebeth Gynther, Sy till barnen, ICA Bokförlag 1977 och 1979.

11 kommentarer:

TRI o MAR sa...

Åhh så mysig! Jättefin! Ska också prova något likannade bara jag får fatt i ett mönster...

Husfrun på landet sa...

Oooooo, jättesnygg! Tyget gör hela skjortan tycker jag :)

finnkids sa...

Jättsnygg tycker jag också! Tyget är liksom skjortan! Jag GILLAR tyger med stjärnor!

annkatrin sa...

Supersöt! Gillar den där modellen!

Maria sa...

Supersnygg, hoppas få se live bild sen:)

od Andulky sa...

Superfin!!

Helena sa...

Välkommen i klubben;) Gyntherklubben då alltså. Visst måste man justera mönstren lite så som du gjort men det blir ju så bra och så fina kläder efter hennes mönster...om man gillar retro d.v.s. Tyget är verkligen superläckert och jag kan förstå att du till sist valde vita kantband:) Den är cool...retrocool!

Fangoria sa...

Så fin!! Vill oxå prova det mönstret, tror jag har det i en av mina böcker....=)
Och jag har upptäckt att jag älskar gult!!! Har tyvärr inte så mycket tyger i gult däremot...

Le Petit sa...

Wow! Jättesnygg skjorta och fint tyg! Hettan i förra inlägget var jättesöt!

Ingrid sa...

Vitt är visserligen opraktiskt men den blev väldans snygg!! Jag har samma tyg i mina gömmor fast i grönt :)

Såg att du redan sett min award till dig - vassegod, som det heter på småländska!

Jennie sa...

Tack allihop för era snälla kommentarer! Och särskilt tack till Makrill som dessutom gett mig en award! :)